תזונה היא חלק חשוב בניהול מחלת כליות כרונית אצל כלבים. אם יש לך כלב עם מחלת כליות כרונית, חשוב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הווטרינר שלך כדי לוודא שהתזונה שלו מתאימה. דיאטות כליות טיפוליות יכולות לעזור להאט את התקדמות מחלת הכליות ואף להפחית תסמינים מסוימים.

מחלת כליות אצל כלבים

מחלת כליות לכלבים

מחלת כליות (המכונה לפעמים אי ספיקת כליות או מחלת כליות) אצל כלבים מתרחשת כאשר הכליות כבר אינן מתפקדות כראוי. לכליות של כלב תפקיד חיוני בגוף כדי:

מחלת כליות אצל כלבים יכולה להיות חריפה או כרונית. מחלת כליות חריפה נוטה להתפתח באופן פתאומי ולעתים קרובות מתרחשת משנית לחשיפה לרעלנים, זיהום, טראומה או תהליך מחלה אחר בגוף. מחלה חריפה בכליות היא חמורה מאוד ולא כל הכלבים שורדים, אפילו עם טיפול מתאים. אלה שמחלימים עלולים להסתיים במחלת כליות כרונית.

מחלת כליות כרונית (CKD) מתפתחת בגלל שינויים ניווניים בכליות המעכבים את יכולתן לתפקד. המחלה נוטה להתפתח בהדרגה ולהחמיר עם הזמן, מה שמוביל בסופו של דבר למוות. CKD גורם למוצרי פסולת להצטבר בדם מכיוון שהכליות לא יכולות לסנן אותם כראוי לתוך השתן. זה נקרא אורמיה ויכול לגרום לכלבים להרגיש חולים מאוד.

אין תרופה למחלת כליות כרונית אצל כלבים. עם זאת, ישנן דרכים לנהל CKD ולהאט את התקדמותו. וטרינרים משתמשים לעתים קרובות בשילוב של טיפולים כדי לנהל CKD אצל כלבים. זה כולל תזונה טיפולית שיכולה לעזור לתמוך בגוף עם כליות לא מתפקדות.

אוכל רפואי לכלבים לטיפול בבעיות בכליות

כלבים עם CKD זקוקים לתזונה נכונה כדי לשמור על מסת הגוף ולתמוך בתפקוד הגוף וזה אחד ההיבטים החשובים ביותר. אוכל רפואי לכלבים לטיפול בכליות פועל להפחתת התפתחות האורמיה ולהאט את התקדמות מחלת הכליות תוך מתן יותר קלוריות לשמירה על המשקל.

כשהן יעילות, דיאטות אלו יכולות לשפר במידה ניכרת את איכות חייו של הכלב ואף להאריך את תוחלת החיים. לעומת מזון רגיל לכלבים, ישנם כמה הבדלים עיקריים בין אוכל רפואי לכלבים לבעיות בכליות, כדי לתמוך בכלבים עם CKD.

חֶלְבּוֹן

כל הכלבים זקוקים לחלבון בתזונה שלהם, אבל יותר מדי חלבון עלול להחמיר מחלת כליות. הסיבה לכך היא שהכליות מעבדות ומפרקות חלבון בתזונה. חלבון נמוך בתזונה מפחית את עומס העבודה על הכליות וממזער את הפסולת הנכנסת לזרם הדם. עם זאת, תכולת החלבון במזון עדיין חייבת להיות מספקת כדי לתמוך בצרכיו התזונתיים של הכלב.

זַרחָן

זרחן מהתזונה מעובד גם בכליות וקשור קשר הדוק לחלבון. כליות לא מתפקדות אינן יכולות לעבד כראוי זרחן, מה שמותיר רמות גבוהות ומסוכנות בדם. דיאטות דלות בחלבון הן גם דלות בזרחן. עם זאת, בדיקות דם עשויות לגלות שרמות הזרחן של הכלב עדיין גבוהות מדי. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך להוסיף חומר מקשר זרחני למשטר הכלב כדי להפחית את הכמות שנותרה בזרם הדם.

אשׁלגן

מחלת כליות כרונית גורמת לרוב לרמות נמוכות של אשלגן בכלבים. זה יכול להוביל לאובדן שרירים או חולשה, רמות אנרגיה נמוכות ואיכות חיים ירודה. דיאטות כליות טיפוליות מתווספות לרוב בתוספת אשלגן. הווטרינר שלך עשוי להמליץ ​​גם על תוסף אשלגן נפרד לנטילת הפה.

נתרן

כלבים עם מחלת כליות כרונית מפתחים לעיתים קרובות יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה) כסיבוך. לחץ דם מוגבר עלול להחמיר את מחלת הכליות ואף עלול להוביל לשבץ מוחי. כלבים עם CKD צריכים לאכול דיאטות דלות בנתרן כדי להפחית את הסיכון ליתר לחץ דם או כדי להוריד לחץ דם גבוה. דיאטות כליות טיפוליות דלות בנתרן מסיבה זו.

חומצות שומן אומגה 3

חומצות שומן אומגה 3 מתווספות לפעמים לתזונה של הכליות או מתווספות בנפרד. מאמינים שהם יכולים להפחית דלקת ולחץ על הכליות, ולהאט את התקדמות CKD.

מים

כליות בתפקוד לקוי אינן מסוגלות לסנן כראוי פסולת מהדם ואל השתן. בנוסף, הכליות לא יכולות לרכז את השתן. זה שולח אותות צמא לגוף כך שיותר מים נכנסים למערכת. כלבים עם CKD בדרך כלל חווים צמא מוגבר והטלת שתן, ולכן הוספת מים לתזונה מועילה. הווטרינר שלך עשוי להמליץ ​​על האכלת פורמולת כליות רטובה או הוספת מים לתזונה יבשה של כליות.

כיצד להאכיל כלבים עם מחלת כליות

חשוב לכלבים עם מחלת כליות כרונית לבלוע מספיק קלוריות וחומרים מזינים על בסיס קבוע. אם הווטרינר שלך ממליץ על דיאטה מיוחדת שתעזור לנהל את תזונת הכליות של הכלב שלך, חשוב להציג בהדרגה את הדיאטה החדשה תוך גמילת הכלב מהתזונה הרגילה.

לחלק מהכלבים יהיה תיאבון ירוד זמן קצר לאחר שאובחנו עם CKD. הווטרינר שלך עשוי להמליץ ​​להתחיל טיפולים אחרים תחילה כדי לעזור לכלב שלך להרגיש טוב יותר לפני תחילת דיאטה מיוחדת. במהלך הטיפול, חשוב לוודא שהכלב שלך אוכל טוב. שוחח עם הווטרינר שלך אם הכלב שלך לא שש לאכול את דיאטת הכליות המיוחדת; הם עשויים להמליץ ​​על החלפת מותגי מזון או לרשום ממריץ תיאבון.

ישנן מספר דיאטות מסחריות המיועדות לכלבים עם מחלת כליות. רוב אלו הן דיאטות טיפוליות שפותחו במיוחד הזמינות רק דרך הווטרינר שלך. שמות מותגים נפוצים כוללים דיאטות מרשם היל, דיאטות וטרינריות של רויאל קנין ודיאטות וטרינריות של פורינה פרופלן. כדי לחסוך זמן וכסף, סביר להניח שהווטרינר שלך יכול לעזור לך להגדיר הזמנות מזון דרך אתר שמוכר את המזונות האלה.

חלק מבעלי הכלבים מעוניינים להכין דיאטה ביתית עבור הכלבים שלהם, במיוחד אם הכלב הוא אכלן בררן או שיש לו מגבלות תזונתיות אחרות. הקפד לדון במתכונים ובמרכיבים עם הווטרינר שלך לפני שתנסה דיאטה ביתית. התזונה חייבת להיות מלאה ומאוזנת ומנוסחת כראוי עבור כלבים עם CKD.

מזונות שיש להימנע מהם

פיסות שולחן בדרך כלל אינן מומלצות לכל כלב. כמה מזונות אנושיים יכולים להיות לא בריאים או אפילו רעילים . כלבים בריאים יכולים ליהנות בבטחה משאריות שולחן כמו בשר רזה, אורז תפל או פסטה, וכמה פירות וירקות. עם זאת, כלבים עם מחלת כליות כרונית לא יכולים ליהנות בבטחה מאותן שאריות שולחן. מזונות רבים של בני אדם עשירים מדי בנתרן ו/או חלבון מכדי להיות בטוחים עבור כלבים עם CKD. שאל את הוטרינר שלך אם יש מזון לבני אדם שאתה יכול להאכיל בבטחה את הכלב שלך מבלי שיהיו לו השפעות שליליות על הכליות.

מזון ופינוקים לכלבים המיועדים לכלבים בריאים אינם בהכרח טובים לכלבים עם מחלת כליות כרונית. שאל את הוטרינר שלך אילו מזונות ופינוקים בטוחים. הווטרינר שלך אולי אפילו יוכל לעזור לך למצוא פינוקים לכלבים שנעשו באמצעות פורמולת כליות טיפולית.

לסיכום

חשוב לוודא שהכלב שלכם לא יאכל בטעות מזונות שעלולים לגרום נזק. ייתכן שתצטרך להאכיל חיות מחמד אחרות בנפרד כדי לשמור על האוכל שלהן מהישג יד. מזון לחתולים עלול להיות לא בריא במיוחד שכן הוא בדרך כלל עשיר בחלבון וגם נוטה לגרום לכאבי בטן של הכלב, מה שמוביל לשלשולים והתייבשות (מצב מסוכן לכלב עם מחלת כליות כרונית). באתר https://www.gag-lachayot.co.il/ תוכלו למצוא אוכל לכלבים וכן אוכל רפואי שיתאים לבעיה הרפואית של הכלב שלכם. מוזמנים ליצור קשר בכל שאלה.