בידוד תרמי

חשיבות בידוד תרמי למעטפת הבנין

את עקרונות הבידוד התרמי כולנו כבר מכירים. אנחנו מקיימים אותן  באופן אינסטינקטיבי בכל עת שאנחנו סוגרים בחוזקה את המעיל או מהדקים את הצעיף על צווארנו כנגד הרוח הקרה. בידוד תרמי לבתים עובד על עקרון זהה לחלוטין – הפחתת בריחת האוויר דרך הקירות, התקרות והרצפה על מנת לחסוך באנרגיה ולשמור על טמפרטורת החדר.

בדיוק כמו שאנו מתעטפים במעיל או בצעיף, כך נדרשים אנחנו "לרכוס" – או לבודד את הקירות החיצוניים של ביתנו, שנקראים גם "מעטפת הבית" בשפה המקצועית.

מבנים ישנים סובלים מבעיות בידוד באופן יחסי יותר מחדשים, היות ולרוב לא בוצע בהם כלל בידוד תרמי לקירות החיצוניים. אפילו בתים חדשים לא מתהדרים בבידוד מיטבי למעטפת הבניין, למרות שבידוד קירות חיצוניים הפך זה לא מכבר לסטנדרט מנדטורי מוסכם – בקוד המקובל של עולם הבניה המקומי.

אוויר, בדיוק כמו מים, נוטה לחלחל ולחדור פנימה אל תוך המבנה וממנו החוצה דרך סדקים וחורים בקירות החיצוניים, הרצפה ותקרת המבנה. מומחי בידוד מהשורה הראשונה איתם שוחחנו, סיפרו לנו שרוב עלויות מיזוג הבית נגרמות עקב איבוד האנרגיה, וזאת כתוצאה ישירה מבריחת האוויר דרך קירות המבנה.

על מנת להמחיש את התמונה, דמיינו לכם חלון פתוח לרווחה בסלון ביתכם בליל חורף סוער, כשאתם מצטנפים תחת השמיכה בניסיון שווא להתחמם. ברור לכל אחד שבמצב כזה – רוח הפרצים הנכנסת תכה בנו ללא רחמים ותפיץ לכל עבר את מעט החום שעוד נותר בבית.

ניתן לדמיין שהאוויר שחודר פנימה הוא כמו מים שנוזלים אל תוך הבית טיפין טיפין ומטפטפים על השולחן. ניתן להניח שכל בנאדם סביר ימהר ככל האפשר לתקן נזילה כזו. דליפות אוויר לעומת זאת, סביר שלא יעוררו את תשומת ליבנו באותה מידה.

מקומות מועדים הם נקודות חיבור בין קירות הבנין לצנרת הנכנסת אליו או יוצאת ממנו כגון – צנרות ביוב ומים, מיזוג אוויר וניקוז וכו'. הרבה פעמים קבלן העבודות הללו, יצר חור בצורה לא מבוקרת ולא דאג לאטום סביב הצנרת בצורה ראויה.

בידוד תרמי לקירות הבית – נועד לסתום את החורים והסדקים הללו. הדרך הקלה והיעילה ביותר לעשות זאת היא לבצע את הבידוד לקירות החיצוניים במהלך הבנייה הראשונית. עם זאת, עדיין אפשר לשפר בית קיים שהאיטום בו לקוי וזאת על ידי בחינה מדוקדקת של הקירות החיצוניים ואיטום של המקומות המועדים לחדירות ודליפות אוויר.

אחרי שסיימנו לוודא שביתנו החדש מבודד תרמית, יש לוודא שלא יחדרו פנימה גם מים ונוזלים ולצורך כך ניתן להשתמש בשיטות איטום אלו :

  • איטום גגות – נהוג להשתמש ביריעות ביטומניות, במשחות פולימריות ובציפויי מגן כגון אלסטומר העמידים לשמש ושומרים על האלסטיות וגמישות גבוהה לאורך זמן.
  • איטום קירות חיצוניים – מתבצע באמצעות מגוון חומרים כגון פוליקיר – שהינו צבע אלסטי אוטם או מסטיקליר שהינו חומר אטימה שקוף בתצורה נוזלית המתאים לקירות בעלי תשתיות בטון, שיש, טיח, אבן ועוד.
  • איטום קירות פנימיים – כגון סדקים ברחבי הבית, מרתפים, מקלחות וכדו' מבוצע בדרך כלל בשימוש בחומרי איטום צמנטיים כגון תרמוקיר או סיקה וכד'
  • איטום חלונות – מבצעים באמצעות חומרי איטום אקריליים, "מסטיק" בעגה המקצועית – המשמשים לאטימת תפרים וחיבורים בין חומרים שונים החופפים זה לזה. ניתן להשתמש בסיליקון, מסטיק אקרילי או פוליאוריטני.

בידוד תרמי  הוא אחד מהדברים הכי מהותיים שיש בתוך מערך השיקולים בבנייה או בשיפוץ של בית. לטווח הארוך זוהי אולי ההשקעה בין הכי טובות שניתן להשקיע בבית, השקעה שתחזיר את עצמה עשרות מונים בהיבט של עלויות צריכת האנרגיה.

אם אתם עומדים לפני בניה או שיפוץ, עשו לעצמכם טובה ופנו ליועץ בידוד מקצועי שיבחן את התוכניות וייתן לכם חוות דעת לגבי יישום בידוד תרמי בביתכם החדש והעלויות הכרוכות בכך.

המאמר פורסם באדיבות חברת "איטום ברכה"